پرواز Code Share




 

 

 

 

 

 

 

توافقنامه همکاری Codehare، همچنین به نام Code-share شناخته می شود، یک توافق تجاری است که در صنعت هوانوردی معمول است که در آن دو یا چند شرکت هواپیمایی یک پرواز مشابه را انجام می دهند. در واقع زمان هایی وجود دارد که شما یک صندلی را از یک ایرلاین مشخص خریداری می کنید ولی در واقع پروازی که شما در ان صتدلی را رزرو کرده اید با یک ایرلاین دیگر تحت یک شماره پرواز متفاوت انجام می شود. اگر ایرلاین XX با ایرلاین YY یک توافقنامه همکاری Code-share داشته باشد. بلیط هواپیمایی که شما از ایرلاین XX گرفته اید در آن ذکر شده است که توسط ایرلاین YY پرواز انجام می شود. در اینجا ایرلاین XX در اصلاح administrating carrier نامیده می شود.

 

اصطلاح "کد" به شناسه استفاده شده در برنامه پرواز اشاره دارد، به طور کلی دو حروفی که بکار می روند نشانگر کد IATA ایرلاین می باشد. بنابراین، XX123 (پرواز شماره 123 توسط شرکت هواپیمایی XX) نیز ممکن است توسط شرکت هواپیمایی YY با شماره پرواز YY456 و ZZ با شماره پرواز ZZ9876 فروخته شود. خطوط هوایی YY و ZZ در این مورد به نام «Marketing airlines» نامیده می شود.

 

در وب سایت، ایرلاین American واژه Code-Share را اینگونه تعریف می کند:

 

 

«یک مشارکت بین دو خط هوایی (ایرلاین) که در آن یک ایرلاین بازاریابی برای فروش صندلی های هواپیما را انجام می دهد، و شماره پرواز خودش را با ایرلاین واسط به اشتراک می گذارد. این توافق باعث می شود فرصت پرواز به ایرلاین هایی که یک سری مسیرها را در برنامه پروازی خود ندارند، می دهد. این برنامه ها در اکثر موارد رزرو آنلاین هستند. اما در پروازهای مستقیم و کوتاه مدت که زمان تغییری ندارد از این توافقات انجام نمی شود.»  

 

 

 

هان، چی شد؟

 

 

 

در ساده ترین شکل، Code-share به این صورت عمل می کند: شما یک بلیط از ایرلاین ایران ایر در مسیر ترکیه خریده اید که پرواز آن در اصل با ایرلاین ترکیش و در مسیری که ایرلاین ایران ایر دیگر در آن مسیر کار نمی کند و یا کار نمی کرده است، پرواز انجام می شود. هر دو این شرکت های هواپیمایی هم در ترکیه و هم در ایران جزء ایرلاین های مهم و عمده می باشند، پس نگرانی درباره امنیت پرواز زیاد مطرح نمی باشد. اما گیج کننده ترین بخش اینه که، دقیقا چه کسی غذای داخل پرواز را تامین خواهد کرد: ایران ایر یا ترکیش؟

 

 

 

 

 

 

خوب، در جهانی از Code-share ها، این بلیط هواپیما ایران ایر است، پول بلیط هواپیما را گرفته است، شماره پرواز شما متعلق به ایرلاین ایران ایر است، اما در واقع پرواز شما با ایرلاین ترکیش، خلبان ترکیش و خدمه پرواز ترکیش در سرتاسر پرواز همراه خواهید بود.

 

 

در فرودگاه و بر روی تابلوی پروازها شما، شماره پرواز ایران ایر را خواهید دید. اما در یک لیست جداگانه در همان تابلوی پرواز فرودگاه، یک شماره پرواز ایرلاین ترکیش به همان محل وجود دارد. فقط زمانی که شما خیلی خیره می شوید متوجه می شوید که این پرواز، همان پرواز شما می باشد.

 

 

تا اینجا که خوب بوده. شما می توانید باهاش کنار بیاید. با اینکه شما بلیط هواپیما خودتون رو از ایران ایر گرفتید، اگر به سمت کانتر پرواز ایرن ایر در فرودگاه بروید متوجه خواهید شد که کسی در آنجا نه بلیط هواپیما شما را قبول می کند و نه چمدان های شما را قبول می کند، اساسا در سیستم انها این بلیط پرواز خارجی با همچین قیمتی موجود نمی باشد. آنها شما را به سمت کانتر ایرلاین ترکیش برمی گردانند و شما مجبوری که دوباره چمدون خودت رو به سمت اون یکی کانتر بکشی.

 

 

 

 

 

 

نکته چی هست؟ اگر شما از طریق آنلاین پرواز را خریداری کردید، به دقت داخل بلیط هواپیما را نگاه کنید تا ببینید چه ایرلاینی واقعا این پرواز را انجام می دهد! در هنگام خرید بلیط هواپیما Code-Share ایران ایر و ترکیش، شما باید به سمت کانتر ترکیش بروید.

 

 

گیج شدید؟ هیچ اشکالی نداره، روزی صد نفر مسافر همینجوری سردرگم می شوند!!

 

 

خب چرا اینقدر به مسافرای خودمون سختی می دیم؟ به دو دلیل.

 

 

اول اینکه، code-share به طور موثری، باعث افزایش مایل شما در پروازهای مکررتون از یک ایرلاین که توسط ایرلاین های دیگر انجام می شود، می شود (این یه کمی پیچیده هست، چون هر گروه پروازی قوانین و هزاران استثنائات برای خود دارد).

 

 

دوم، ما آن را انتخاب کرده ایم؛ البته در سال 1978 مطرح شد که هواپیمایی یک سامانه حمل و نقل عمومی نیست که با حداقل استانداردها هم بتوان از آن استفاده کرد. آنها باید از هر راهی جهت پیشرفت و فروش بیشتر خود استفاده کنند. Code-share باعث حداقل سود برای ایرلاین هایی است که به سختی سعی می کنند خودشان را بالا بکشند.

 

 

ایرلاین ها استدلال می کنند که code-share برای مشتری راحت است، زیرا شما می توانید وانمود کنید که با شرکت هواپیمایی مورد علاقه خود وفادار هستید ولی با ایرلاین های دیگر در واقع پرواز می کنید، و در واقع از این کار لذت می برید. تا اینکه به مرحله بعد بروید، در اینجا و موقع خرید بلیط هواپیما دقت کنید و اگر لازم بود سوال کنید تا به اشتباه نیافتید و بدانید در فرودگاه باید به سمت کدام کانتر باید بروید.

 

 

 

 

 

 

کلمه کلیدی: بلیط ارزان هواپیما، بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما، پرواز خارجی، رزرو بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما خارجی، بلیط داخلی، بلیط خارجی، پرواز داخلی، خرید بلیط هواپیما داخلی

 

 



نظرتان را بنویسید







منو